Assalamu'alaikum wr. wb.
    SAHABATku yang kuKASIHi
   *SABAR & SYUKUR SELALU*

                  ~ N  I  A  T ~
Tak diTERIMA 'AMAL melainkan menurut NIAT.
Seorang tak akan dapat, melainkan apa yang dia NIATkan.
Kerana itu barang siapa berPINDAH ( hijrah ) kerana Allah swt. dan Rasul-Nya, maka PAHALA hijrahnya itu adalah PAHALA AMALAN kerana Allah dan Rasul-Nya.
Dan barangsiapa berPINDAH kerana DUNIA, dia akan dapat dunia itu ( pahala tak dapat ).
Atau dia PINDAH kerana perempuan, maka dia akan dapat meNIKAH dengan perempuan itu ( pahala tak dapat ).
PAHALA PINDAHnya menurut NIAT dia berPINDAH ( hijrah ).
[HR. Bukhari].

Sebenarnya hadits tentang NIAT di atas adalah mengenai NIAT HIJRAH, bukan niat untuk amalan yang lain.
Tapi ada ULAMAK yang menggunakan hadits tersebut dengan memotongnya.
INNAMAL A'MALU BINNIYYAT.
dan dengan memberi makna
" Tak sah amal melainkan beSERTA dengan NIAT " yang sudah lari daripada makna sebenar hadits tersebut, sehingga terCIPTAlah niat shalat, niat puasa, niat mengambil air wudluk dsb.
Menurut SIRAH ULAMAK, daripada zaman Rasulullah saw. sampai ke zaman IMAN yang 4
( Ahlussunnah wal Jama'ah ) belum pernah terdengar orang menyebut " USHALLI " dalam memulakan shalat.
Berarti lafaz USHALLI tersebut terCIPTA selepas zaman IMAN AHLUSSUNAH WAL JAMA'AH.
SAHABAT-SAHABAT yang mengAMALkan lafaz NIAT itu
sebenarnya IKUT SIAPA ???
Sedangkan Rasulullah saw. dan para Sahabat sampai kepada Imam yang 4 tak mengAMALkannya.

    * INSAN yang berSYUKUR *
Yaa Allah, hamba berlindung kepada-Mu daripada Amalan yang bukan berASAL dari-Mu.
     Aamiin Allahumma Aamiin.
Selamat malam SAHABATku & selamat berAMAL.
          *##############*